Nova Temporada 2022-2023

El Palau de la Música Catalana presenta una temporada atractiva amb els grans noms del panorama musical internacional, algunes de les millors orquestres i dels millors cors del món, i amb obres del gran repertori de tots els temps. Una programació alhora innovadora perquè presenta a l’escenari modernista els nous referents: artistes especials que per la seva personalitat i qualitat ajuden a mantenir viu l’interès per la clàssica. És també una temporada compromesa amb els compositors actuals, amb el talent jove, els músics locals, els nous repertoris i els intèrprets d’arreu. Una nova temporada que ens il·lusiona i que busca recuperar el públic que va deixar de venir per la pandèmia i atreure’n de nou amb l’excel·lència com a bandera i amb fórmules més flexibles, abonaments més curts i concerts més separats en el temps. Amb la connexió com a lema, s’explorarà la relació de les persones amb la màquines, i la connexió amb la música i amb el Palau. El Palau és un espai obert, atent a la conjuntura social i artística, i també obert al sector, que col·labora amb institucions i formacions que enriqueixen la programació.

  • John Eliot Gardiner, Joyce DiDonato, Philippe Herreweghe, Grigory Sokolov, Riccardo Chailly, Mitsuko Uchida, Anne-Sophie Mutter, Juan Diego Flórez i Paul Lewis són algunes de les grans figures que tornaran al Palau
  • Patricia Kopatchinskaja, Pablo Ferrández, Franco Fagioli, Javier Perianes, Angela Hewitt, Kirill Petrenko, Teodor Currentzis, Elim Chan, Kathia Buniatishvili, Andrè Schuen, Yulianna Avdeeva, Juan Pérez Floristán i Jakub Hrůša són els nous referents del panorama internacional que actuaran al Palau
  • Caroline Shaw i Ferran Cruixent seran els compositors convidats, amb estrenes destacades i encàrrecs especials
  • El cicle Palau 100 serà l’espai del gran simfonisme amb un total de deu concerts i el protagonisme de grans orquestres i directors
  • Continua l’aposta per les veus amb el cicle Palau Grans Veus i el cicle Òpera al Palau que es va iniciar amb gran èxit la temporada passada
  • L’artista digital Anna Carreras, l’escultor Naxo Farreras i l’artista multidisciplinària Mónica Rikić seran els artistes plàstics convidats i Eduard Escoffet el poeta de la temporada
  • Nova edició de Fronteres, un espai lliure d’experimentació i gaudi, amb propostes innovadores i trencadores
  • Els cors de l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau seran també protagonistes de la temporada amb obres de Widmann, Shaw i Pärt, entre d’altres
  • La temporada celebrarà efemèrides destacades, com el centenari de la mort de Lluís Domènech i Montaner, arquitecte constructor del Palau, el cinquantenari de la mort de Pau Casals o el centenari del naixement de Manuel Oltra.

Palau 100, el gran simfonisme amb el protagonisme de grans orquestres i directors, en un total de deu concerts

Enguany ens visitarà l’orquestra considerada per molts la millor del món, la Filharmònica de Berlín (02.05.23). Tot un esdeveniment que suposarà el debut a la ciutat de la formació amb el seu titular, Kirill Petrenko, amb un programa clàssic: l’Exsultate Jubilate i la Simfonia núm. 25 de Mozart i la Quarta Simfonia de Schumann. Cal recordar la vinculació de l’orquestra amb el Palau: l’any 1908 va participar als concerts inaugurals de la sala. També es presentarà en aquest cicle l’orquestra de l’altra gran capital musical, la Simfònica de Viena (24.11.22), amb el seu so tan característic i apreciat i també amb un programa clàssic amb Jan Lisiecki, un dels grans noms del piano, amb el Concert per a piano núm. 21 de Mozart i la Cinquena de Mahler. Dins d’aquesta llista de grans orquestres, Palau 100 acollirà l’Orchestra Filarmonica della Scala (03.10.22), dirigida per una de les batutes més rellevants del món, Riccardo Chailly, en el concert inaugural de la temporada, en què interpretaran dues simfonies que es caracteritzen per l’optimisme i que obren els dos grans cicles de simfonies: la Primera de Beethoven i la Primera de Mahler.

Un altre dels grans esdeveniments de la temporada serà el retorn d’un dels directors més valorats pel públic del Palau, Sir John Eliot Gardiner (11.04.23), en el marc de la gira del seu 80è aniversari, per interpretar la Missa en Si menor de Bach amb un dels millors cors del món, el Monteverdi Choir, i els English Baroque Soloists.

Un concert amb molts ingredients d’interès serà el que protagonitzaran la Simfònica de Bamberg i l’Orfeó Català (19.01.23) amb el director suec Jakub Hrůša, que portaran al programa la Missa berlinesa d’Arvo Pärt –el compositor viu més interpretat–; sens dubte, un repte important per al cor, per la precisió que exigeix la peça. El concert també presentarà Patricia Kopatchinskaja, una de les violinistes més apreciades del moment, amb actuacions que van molt enllà en l’excel·lència, interpretant el Concert per a violí de Stravinsky. La vetllada es completarà amb la Simfonia núm. 9, “del Nou Món” de Dvořák. Cal destacar que Kopatchinskaja farà doblet aquesta temporada amb un segon concert al costat de Fazil Say.

Palau 100 presentarà també la Mahler Chamber Orchestra (11.01.23), la formació fundada per Claudio Abbado, amb la mítica pianista Mitsuko Uchida interpretant la seva especialitat, Mozart, concretament dos dels darrers Concerts per a piano del compositor, el núm. 25 i el núm. 27. El programa es completarà amb un repte per a l’orquestra, la Simfonia de cambra núm. 1 de Schönberg, que connecta dos mons: el postromanticisme i el dodecafonisme.

El cicle acollirà també l’actuació d’Andrè Schuen (17.10.22), magnífic baríton i probablement el successor de Matthias Goerne, que amb un Ensemble de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana i la directora Anna Sułkowska-Migoń, oferiran una selecció d’El corn màgic de la joventut. Serà la presentació a Barcelona d’aquesta directora, guardonada amb el primer premi en la darrera edició del Concurs La Maestra a París.

També tornarà Philippe Herreweghe (21.12.22) després de la seva memorable Passió fa nomes uns dies al Palau, per oferir la Missa solemnis de Beethoven amb la seva formació, el Collegium Vocale Gent, i l’Orchestre des Champs Élysées. Aquesta serà una de les dues actuacions del reconegut director, que també ho farà a la sala modernista en el marc del cicle Palau Bach amb la Passió segons sant Joan (31.03.23).

Al febrer actuarà l’Orquestra Simfònica d’Anvers (23.02.23) amb una altra de les batutes emergents, la directora Elim Chan, amb un programa molt atractiu juntament amb Pablo Ferrández en la interpretació del Concert per a violoncel núm. 1 de Xostakóvitx. També hi figurarà Romeu i Julieta de Prokófiev, l’obra més famosa del compositor. El violoncel·lista Pablo Ferrández és un d’aquests talents emergents sobre el qual el Palau posa el focus i per això actuarà en dues ocasions més: en el concert de la Diada Pau Casals – Barcelona 2023 que coincideix amb el cinquantenari de la mort de Pau Casals (15.06.23) i en un programa de cambra amb Anne-Sophie Mutter (20.10.22).

I tancarà el capítol Palau 100 el retorn de Teodor Currentzis (14.05.23) amb la seva formació musicAeterna. L’enfant terrible de la direcció, dotat d’una gran qualitat i sempre fent aportacions noves al públic, presentarà un programa molt exigent, també per a l’orquestra: la Metamorfosis de Strauss, potser l’obra més trista del compositor, i la Patètica de Txaikovski, una obra profundament commovedora.

Es consolida el cicle Òpera al Palau i tornen les Grans Veus

El cicle Òpera al Palau tornarà després de l’èxit de la temporada anterior, en què el públic va gaudir molt del format, de la qualitat artística i de la idoneïtat de sala per a aquestes propostes barroques. Un públic que s’espera que creixi i que es consolidi en aquesta nova edició, que presenta una òpera contemporània i tres de barroques. S’hi programarà Only the sound remains de Kaija Saariaho (compositora convidada les temporades 2020-21 i 2021-22) i un dels grans projectes que es recupera després de la crisi sanitària (14.10.22), inspirat en el teatre noh japonès, tot coincidint amb el 70è aniversari de la compositora. Una producció que farà gira la temporada vinent a Barcelona, Estrasburg i Finlàndia.

Les òperes barroques seran Ariodante de Händel (03.11.22), amb el magnífic grup Il Pomo d’Oro i George Petrou a la direcció, i amb noms tan rellevants com Christiane Karg i el contratenor Franco Fagioli, que ja va mostrar el seu increïble talent en el seu debut el gener passat al Palau. Fagioli serà un dels artistes presents en més d’una ocasió la temporada vinent, ja que farà doblet amb una segona participació dirigint des del podi El Messies de Händel (15.12.22) amb el Cor de Cambra del Palau. En el marc del cicle Òpera al Palau també s’oferirà la segona de les òperes que ens han arribat de Claudio Monteverdi, Il ritorno d’Ulisse in patria (11.03.23), amb Europa Galante, el Cor de Cambra i Fabio Biondi a la direcció, i un repartiment de luxe encapçalat per Mark Padmore i Sara Mingardo. Clourà el cicle Il tamerlano de Vivaldi (30.05.23), amb l’Accademia Bizantina, sota la direcció d’Ottavio Dantone, amb la mezzosoprano Marina de Liso i el contratenor Filippo Mineccia.

Per la seva banda, el cicle Grans Veus reunirà la soprano Marta Mathéu, el contratenor Alex Potter i Vespres d’Arnadí (05.10.22), en un projecte gestat des del Palau que portarà obres de Händel, Porpora i Geminiani. El segon concert serà protagonitzat per un dels clàssics del lied, el tenor Christoph Prégardien (15.03.23), acompanyat al piano d’un altre referent de l’instrument, Roger Vignoles, per interpretar La bella molinera de Schubert, el darrer dels grans cicles del compositor. Hi tornarà també Juan Diego Flórez (24.05.23), artista molt estimat pel públic barceloní, amb un recital de cançons i àries d’òpera, acompanyat al piano per Vincenzo Scalera. La darrera veu de la sèrie serà Joyce DiDonato (06.06.23) i el seu projecte Eden, al voltant de la naturalesa entesa com a paradís, gràcies a músiques de Händel, Glück, Mahler o Wagner i també d’altres encarregades expressament a la compositora americana Rachel Portman.

Palau Bach, Palau Piano i Palau Cambra, els altres cicles estrella, juntament amb l’aposta per Palau Fronteres

Palau Bach, el cicle que des de fa uns anys el Palau dedica al Kantor de Leipzig per l’estreta relació tant del Palau com de l’Orfeó amb el compositor, en presentarà les dues grans Passions en dos dies consecutius. Vox Luminis, la reconeguda Freiburger Barockorchester i el Cor Infantil de l’Orfeó Català, tots sota la direcció de Lionel Meunier, que ha debutat enguany a la sala modernista, oferiran la Passió segons sant Mateu (30.03.23), i l’endemà, tal com ja s’ha esmentat, serà Herreweghe qui dirigirà la Passió segons sant Joan (31.03.23), dos moments importants que s’espera que a més també generin l’interès de visitants estrangers que no es vulguin perdre la interpretació d’aquestes obres mestres de mans de grans especialistes. Serà un luxe rebre Les Arts Florissants (17.05.24), grup fundat per William Christie, en aquesta ocasió amb direcció del seu successor, Paul Agnew, amb un programa de Cantates de Bach. El cicle presentarà també la pianista Angela Hewitt (13.02.23), que oferirà una selecció del llibre II d’El clave ben temperat, mentre que Benjamin Alard (26.04.23) clourà el projecte de llarg recorregut d’interpretar la integral de l’obra per a clave de Bach. Amb el programa “Abans i després de Bach” (26.02.23), el director Christoph Siebert dirigirà el Cor de Cambra del Palau amb obres de compositors anteriors i posteriors a Bach.

Els concerts de cambra seran especialment brillants la temporada vinent, perquè als previstos se n’afegeixen de recuperats. Com el ja comentat amb Anne-Sophie Mutter, Ye-Eun Choi, Vladimir Babeshko i Pablo Ferrández (20.10.22), que interpretaran el Quartet de corda op. 20 de Haydn, el Quartet de corda op. 18 de Beethoven i el de Jörg Widmann, compositor convidat de la temporada actual, el Quartet de corda núm. 6, “Study on Beethoven”. També actuaran la temporada vinent Patricia Kopatchinskaja i Fazil Say (05.06.23) i novament es presentarà el Quartet Casals (25.01.23), amb obres de Haydn, Xostakóvitx i Schubert. Continua la residència del Cosmos Quartet que va començar l’any passat; la formació està mostrant un nivell altíssim i oferirà un total de tres concerts. També es presentarà un concert recuperat de la temporada anterior amb quatre grans figures del firmament musical: Isabelle Faust, Jean-Guihen Queyras, Jörg Widmann i Pierre-Laurent Aimard, que oferiran, entre d’altres, el Quartet per a la fi dels temps de Messiaen (30.11.22), una obra molt colpidora i un dels concerts més destacats de la temporada.

El cicle Palau Piano presenta el projecte de la Integral de Sonates per a Piano de Schubert amb Paul Lewis, un dels màxims exponents en aquest repertori, en un total de quatre concerts, dos aquesta temporada (21.11.22 i 27.04.23) i dos la temporada següent. El cicle es completa amb una llista de pianistes molt interessants, des del veteraníssim Grigory Sokolov (01.03.23), que torna any rere any a la sala modernista amb un públic que espera amb delit el recital, i altres músics consagrats, com Javier Perianes (20.04.23) o Alexandre Tharaud (06.10.22), al costat de joves referents, com la pianista Yulianna Avdeeva (23.01.23), guanyadora del Concurs Chopin 2010; el coreà Seong-Jin Cho (01.06.23), guanyador del Concurs Chopin 2015; l’explosiva Khatia Buniatishvili (19.06.23); Juan Pérez-Floristán (12.12.22), guanyador del Concurs Paloma O’Shea i de l’Arthur Rubinstein de Tel Aviv, i Daumants Liepiņš (13.09.22), guanyador del Concurs Maria Canals.

El Palau continua després de dues temporades apostant per l’espai anomenat Fronteres, centrat en l’experimentació i el gaudi de propostes innovadores i trencadores que s’espera que despertaran l’interès del públic. La proposta presenta el Concert de Halloween amb Juan de la Rubia (31.10.22), que farà improvisacions sobre el film Metropolis; el Kebyart Ensemble amb el Cor Cererols (28.02.23) interpretant obres de Bach i Kancheli, una interessant fusió de cor amb quartet de saxos; l’Attacca Quartet (17.04.23 ) amb Glass, Shaw, Haydn i Ravel al programa. Fronteres també presentarà un concert recuperat de la pandèmia amb la violinista Mari Samuelsen titulat “De Bach a Richter” (25.04.23) i un concert dramatitzat sobre obres de Claudio Monteverdi del grup Notte e Giorno (16.02.23). Tornarà el pianista Francesco Tristano (07.11.22) amb On early music, un projecte de piano i electrònica, mentre que la formació de música antiga Cappella Mediterrania (08.05.23), amb el seu titular Leonardo García Alarcón, proposarà un concert amb obres de Joan Manuel Serrat. Finalment, el 13 de juny de 2023 tindrà lloc un concert molt especial amb el grup de percussió Opus One per celebrar a la Sala de Concerts els 50 anys de la publicació de l’àlbum Tubular Bells de Mike Oldfield el 1973.

Noves complicitats: els artistes convidats

Compromesos amb la creació contemporània, enguany Ferran Cruixent serà un dels compositors convidats. Cruixent, que ja gaudeix d’una dimensió internacional, ha estrenat obres a diversos països i destaca per la seva escriptura per a cors. La temporada vinent se n’oferiran diverses, entre les quals l’estrena a Barcelona del Concert per a percussió i orquestra, “Focs d’Artifici”, amb l’OSV, una obra de molt d’èxit i que s’ha interpretat en més d’una trentena d’ocasions. També de Cruixent s’oferiran estrenes absolutes encarregades per als cors de la casa, i d’altres, com Post lucem amb el Mandelring Quartett i Metavers I, que comptarà també amb el baríton Konstantin Krimmel. A més de l’obra de Cruixent, la propera temporada s’estrenaran setze obres més de compositors catalans, fet que mostra el profund compromís amb la música i els compositors del nostre país.

L’altra compositora resident de la temporada serà l’americana Caroline Shaw, compositora, violinista i cantant, que el 2013, amb trenta anys, va esdevenir la persona més jove d’aconseguir un Premi Pulitzer de Música. També ha guanyat aquest any un Grammy amb Sō Percussion, formació amb la qual actuarà al Palau. A més, l’Orfeó Català, el Cor de Noies i el Cor de Cambra interpretaran obra seva en diversos concerts la propera temporada i serà un plaer tenir-la presencialment per ajudar les formacions a preparar els programes.

El Palau comptarà també amb altres personalitats artístiques que ens acompanyaran durant la temporada 2022-23. És el cas d’Anna Carreras, artista digital i autora de la imatge gràfica de la temporada, a qui també es dedicarà una exposició de la seva obra. De Mónica Rikić, que explora la relació home-música-màquina a través de la màquina de música infinita que experimenta amb sons preenregistrats, i expressions del públic i dels artistes, tot generant elements sonors. De Naxo Farreras, l’escultor de l’Arbre de la vida de la façana del Petit Palau que s’il·luminarà properament, i de qui la Sala de Concerts acollirà Escoltar les escultures, una instal·lació de les seves obres amb l’estrena d’una peça de Bernat Vivancos encarregada per a l’ocasió. Finalment, el poeta convidat serà Eduard Escoffet, que fa poesia visual, gràfica i d’acció i els versos del qual il·lustraran els programes de mà de la temporada.

Més concerts que arrodoneixen la temporada

Completaran l’agenda 2022-23 els concerts corresponents a l’activitat coral que es presenta agrupada en el cicle La Casa dels Cants. Un cicle que a partir del mes de setembre pilotarà Pablo Larraz, en assumir llavors els càrrecs de director de l’Orfeó Català, del Cor Jove i director artístic de l’Escola Coral. Entre les propostes dels cors, a més de les que ja s’han esmentat, cal destacar l’estrena d’una obra encarregada a Jörg Widmann per a l’Orfeó Català (18.02.23), sota la direcció del propi compositor amb un text en català. I com és habitual des de fa més de vint-i-cinc temporades, el Palau també col·laborarà amb l’Orquestra Simfònica del Vallès al cicle Simfònics al Palau, i amb la Cobla Sant Jordi, per celebrar el centenari del naixement de Manuel Oltra; amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), o amb l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu al voltant de la figura de Wagner. Completen la programació de la temporada 2022-23 els cicles Petit Palau Cambra, ECHO Rising Stars, El Primer Palau, Tardes al Palau, Nadal al Palau i els exitosos concerts Familiars al Palau.

Abonaments i entrades

Per adequar-se a les noves realitats de consum cultural, els abonaments de temporada i a la carta són possibles amb un nombre més reduït de funcions. Així, Palau 100 torna al format clàssic de deu funcions, i les subscripcions a mida, enguany es poden completar a partir de tres concerts.

La reserva i venda d’abonaments comença el proper dilluns 2 de maig per internet o presencialment a Taquilles i la data inicial de venda d’abonaments a la carta serà el 16 de maig. Quant a les entrades individuals, es posaran a la venda a partir del dia 30 de maig.

Atenció personalitzada als abonats. S’ofereixen diverses vies d’atenció als abonats: presencial a Taquilles, per telèfon i amb cita prèvia individual, per oferir la millor atenció. Els abonats, com és habitual, són un col·lectiu prioritari en l’assignació de butaques.

Per a plantejaments més flexibles s’ofereix l’abonament a la carta, amb descomptes del 10% a partir de tres concerts i del 15% a partir de deu concerts.

Es manté la Tarifa Comparteix, per a grups de quatre persones, amb un 10% de descompte, amb l’objectiu de fomentar l’assistència en grups familiars o d’afinitats als concerts i altres descomptes per a col·lectius, com ara persones amb diversitat funcional superior al 33%, aturats, famílies nombroses o monoparentals, entre d’altres. 

Es manté l’Abonament Jove, per als menors de 35 anys, amb descomptes del 50% en el preu dels abonaments de temporada, o el 30% en entrades individuals. Igualment es manté la iniciativa Grada Jove, amb promocions especials, en butaques limitades i per a una selecció de concerts, adreçades a un públic prèviament inscrit al web del Palau.