Utilitzem cookies per poder estudiar i millorar l'experiència d'usuari dels visitants de la web. Si continues navegant pel web entendrem que acceptes la nostra política de cookies.

Temporada 2019-20 del Palau de la Música Catalana. On la música et transforma

Amb 120 concerts i 60 activitats complementàries, la temporada 2019-20 del Palau de la Música Catalana té una vocació transformadora

Una temporada que reflecteix la complicitat dels artistes més destacats del moment amb el projecte artístic del Palau i els seus cors

  • Dudamel, Rattle, Gardiner, Savall, DiDonato, Lang Lang, Salonen, Wang, Mehta, Faust, Mutter, Gerhaher, Bartoli, Jaroussky, Buniatishvili, Yoncheva, Roth, Jansen, Kavakos, Goerne, Herreweghe, Pons, Widmann i Magrané són els grans noms de la temporada 
  • Bill Viola, Joan Fontcuberta, Perejaume i cabosanroque, i Blanca Llum Vidal són els artistes convidats

El Palau de la Música Catalana vertebra enguany la temporada al voltant de la Transformació. Un concepte que explica com la música pot tenir un poder transformador i de quina manera impacta sobre el públic, que és convidat a sortir de la Sala de Concerts essent algú diferent. El Palau entès com a espai on la música transforma les persones, ja sigui pel repertori proposat que exerceix un gran poder de seducció i el plaer del retrobament o del descobriment; pels músics protagonistes que reinterpreten, actualitzen i transformen les partitures; pels artistes convidats que reflexionen sobre la transformació interior i exterior i la força dels llenguatges, o per les activitats al voltant dels concerts que sota el paraigua de l’Hivernacle conviden a crear noves connexions i cultiven noves inquietuds igualment transformadores.

Beethoven, Bach, Widmann i Magrané, protagonistes de la temporada
Ludwig van Beethoven serà sens dubte un dels protagonistes de la temporada, en complir-se el 250è aniversari del seu naixement. El compositor de Bonn va suposar com ningú una transformació en la història de la música: un abans i un després. Una mutació radical que el Palau vol honorar amb la gran presència de l’obra del compositor en la programació. Així, s’hi oferirà la integral de les Simfonies amb Sir John Eliot Gardiner en l’única parada a l’Estat d’una gira amb només cinc destinacions, que suposaran una nova mirada a una obra eterna que novament és transformada per un dels grans de la direcció. El Palau també presentarà la versió semiescenificada de Fidelio amb Gustavo Dudamel, l’única òpera que va compondre Beethoven; l’oratori Crist en el Mont de les Oliveres, amb Sir Simon Rattle, o la Cantata per la mort de Josep II, obres simfonicocorals, amb les intervencions de l’Orfeó, el Cor de Cambra i el Cor Jove, tot fent palès que les nostres formacions estan al centre de la programació de la casa.

També Johann Sebastian Bach serà present el proper curs. Un compositor venerat per Beethoven i font d’inspiració per a molts d’altres, l’obra del qual ha estat molt lligada històricament al Palau i a l’Orfeó. Enguany se’n presentarà l’Oratori de Nadal amb Jordi Savall, que a petició expressa del Palau el dirigirà per primera vegada; les dues grans Passions amb Philippe Herreweghe, un dels seus millors traductors; les Variacions Goldberg amb Lang Lang; la integral de les Suites per a violoncel amb Alisa Weilerstein, i la vetllada amb Angela Hewitt i el Concert italià. També el llaütista Thomas Dunford i el clavecinista Benjamin Alard, fidels a la seva crida anual, posaran el seu enorme talent al servei de les partitures del Kantor de Leipzig.

Transformadors són també els llenguatges dels dos compositors convidats de la temporada, l’alemany Jörg Widmann i el català Joan Magrané.

Jörg Widmann, també clarinetista i director, és un dels artistes més versàtils i captivadors de la seva generació. Aquest compositor qüestiona i revisa els gèneres i empra la improvisació i la tècnica del collage per crear obres noves. La seva obra, molt influïda també per Beethoven, serà interpretada al llarg de la temporada per Anne-Sophie Mutter, el propi Widmann al clarinet, el Heath Quartet i Carolyn Sampson, el Quartet Lassus, l’Ensembe de Música Contemporània de l’ESMUC, i l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, així com l’Orfeó Català, que estrenarà una obra seva encarregada expressament. Serà un plaer per al Palau comptar amb la presència d’un dels més grans de la creació actual la primera setmana de juny i conèixer-lo de prop a través de la seva música i la seva paraula.

A més, el Palau proposa acostar-nos també a l’univers de Joan Magrané, realitat de la creació musical catalana, l’obra del qual transmet idees a través d’imatges sensorials elaborades a partir de moltes influències musicals, plàstiques o poètiques. Un total de vuit concerts presentaran les creacions d’un compositor que excel·leix en el treball de formes i gèneres, i del qual s’estrenaran tres obres, dues corals amb el Cor de Noies de l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau, i la peça Cançons sobre poemes de Carner, a càrrec d’Elena Copons acompanyada al piano per Jordi Armengol.

Cinc de les millors batutes dirigeixen els cors
Amb els cors com a centre del projecte artístic del Palau i amb la seva internacionalització com a guia, el projecte coral creix i s’eixampla en la quarta temporada amb Simon Halsey al capdavant de la família coral. És un orgull anunciar que cinc de les millors batutes del món dirigiran els cors aquesta temporada; tota una mostra de l’interès d’aquestes personalitats per les formacions corals de la casa que han viscut els darrers anys una transformació i que són reconegudes ja internacionalment. Sir Simon Rattle dirigirà novament l’Orfeó en l’oratori Crist en el Mont de les Oliveres, Sir John Eliot Gardiner comptarà per primera vegada amb el Cor de Cambra per a la Novena de Beethoven, Paul McCreesh presentarà Les estacions de Haydn amb el Cor de Cambra i el Cor Jove de l’Orfeó, Gustavo Dudamel es tornarà a posar al capdavant de l’Orfeó i el Cor de Cambra amb Fidelio de Beethoven. Finalment, Zubin Mehta ha triat el Cor de Noies i el Cor Infantil de l’Orfeó per presentar la Tercera de Mahler a L’Auditori en un concert de BCN Clàssics.

Una temporada en què els cors actuaran molt interrelacionats entre ells i que presenta dues novetats com són el nomenament de Pablo Larraz i Xavier Puig com a directors principals de l’Orfeó Català i del Cor de Cambra, respectivament.

El Palau construeix complicitats amb els més grans
El projecte artístic del Palau ha construït els darrers anys un discurs artístic propi que és segell de la casa i que ha permès confeccionar relacions estratègiques amb els artistes del moment, que tornen any rere any al Palau per presentar els seus millors repertoris.

A més de la ja esmentada presència de Sir John Eliot Gardiner, Sir Simon Rattle −amb una doble participació, com a director i com a pianista al costat de la seva dona Magdalena Kozená−, Jordi Savall i Philippe Herreweghe, cal destacar el doblet de Gustavo Dudamel, que dirigirà en dues ocasions la Mahler Chamber Orchestra, i una nova presència de Zubin Mehta i la Wiener Philharmoniker, amb Janine Jansen com a solista. El destacat director finlandès Esa-Pekka Salonen, que feia deu anys que no trepitjava l’escenari del Palau al capdavant de la Philharmonia Orchestra dirigirà la Novena de Mahler, la peça frontera que anuncia els nous reptes musicals del segle XX.

També tornarà el violinista Leonidas Kavakos amb l’NDR Elbphilharmonie, sota la direcció d’Alan Gilbert, per oferir el Concert per a violí núm. 2 de Béla Bartók, mentre que l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu amb el seu titular, Josep Pons, proposaran el programa “Europa 1900”, que inclourà moments tan destacats com la interpretació del Concert per a violí “a la memòria d’un àngel” d’Alban Berg o l’escena del “Comiat de Wotande Die Walküre de Richard Wagner amb la veu de Matthias Goerne. Artistes com Cecilia Bartoli amb un programa d’àries i obertures de Vivaldi o la doble participació de Philippe Jaroussky,que torna al Palau −després d’haver exhaurit les entrades en la seva darrera actuació al temple modernista− amb una vetllada de lieder i amb un concert amb orquestra dedicat als tresors del Barroc, són també mostra de la predilecció dels grans cantants pel públic i l’escenari modernista.

D’altra banda, tindrem Grigory Sokolov en la seva tretzena actuació consecutiva al Palau, i en l’àmbit del teclat presentarem novament Alexander Melnikov, Yuja Wang, Benjamin Grosvenor, Elisabeth Leonskaja o Khatia Buniatishvili; els noms més rellevants dels escenaris internacionals.

És un plaer acollir dues actuacions d’Isabelle Faust, una de les quals al costat de Jean-Guihen Queyras, un altre dels protagonistes de les temporades del Palau, que amb el pianista Pierre-Laurent Aimard i Jörg Widmann al clarinet interpretaran el Quartet per a la fi dels temps de Messiaen, una obra apocalíptica.

Continuaran escrivint la seva particular història d’amor amb el Palau la violinista Anne-Sophie Mutter, que s’hi presentarà amb amics músics apadrinats per ella mateixa i que oferiran l’estrena a l’Estat espanyol de l’obra de Widmann Study on Beethoven, un collage inspirat en el compositor de Bonn. Torna també el violoncel·lista Steven Isserlis, amb el seu particular homenatge a Pau Casals, i quant a les generacions més joves, el Palau continua posant llum a artistes com el Cuarteto Quiroga, la violinista Leticia Moreno o el Quartet Gerhard, amb qui continuarem revisitant els Quartets de Haydn que va escriure Mozart i afrontaran també obra de Magrané.

Nous noms, noves connexions
El Palau vol ser també prescriptor d’un nou firmament d’artistes que, ja consagrats, encara no han debutat al Palau de la Música Catalana. Entre ells destaquen Tabea Zimmermann, una dels millors violistes del moment, que actuarà al costat de Widmann i Varjon; la pianista Beatrice Rana, que actuarà per primera vegada a Barcelona, o també François-Xavier Roth, que amb la seva formació Les Siècles dirigirà La consagració de la primavera, una obra que l’any 1913 va suposar tota una revolució i transformació i de la qual Roth cercarà el so original.

La temporada 2019-20 viurà també els debuts de la mezzosoprano Joyce DiDonato, les sopranos Sonya Yoncheva i Carolyn Sampson, el contratenor Jakub Józef Orlinski, i la presentació en temporada del baríton Benjamin Appl i Christian Gerhaher. Noms aclamats al nou firmament líric.

El Palau en diàleg amb altres arts: Bill Viola, Joan Fontcuberta, Perejaume i cabosanroque, i Blanca Llum Vidal, artistes convidats
Amb l’objectiu d’elaborar un relat artístic més extens amb el públic i al voltant també del fil conductor de la Transformació, el Palau amplia la família creativa tot convidant artistes l’obra dels quals tenen també un enorme poder transformador. De Bill Viola, pioner del videoart, tindrem ocasió de gaudir dels seus retaules en moviment en què la mística i la transformació interior són elements consubstancials. Hi haurà tres moments de la temporada amb presència de Viola: en un concert en què les seves projeccions conviuran amb l’obra Déserts d’Edgar Varèse; la Nit Bill Viola, en què el Palau acollirà les projeccions de The Crossing, The Messenger i Inverted Birth, en una sessió ininterrompuda i simultània amb altres sessions que tindran lloc al Liceu i a La Pedrera. Un tercer moment seran les quatre projeccions de cintes i vídeos referents de la seva producció al Petit Palau.

Joan Fontcuberta, artista, assagista, crític i fotògraf, i considerat un dels artistes catalans més universals, presentarà al Palau una exposició a partir del mes de març amb obres de la sèrie Trauma. Un projecte que exposa el procés de transformació de fotografies afectades per diferents patologies. Fontcuberta rescata aquestes fotografies malaltes, que han patit algun tipus de ferida o desgast, quan gairebé han desaparegut i perdut la informació que contenien. A més, aquest artista ha participat en la definició i confecció de la gràfica i el llibre de la temporada.

Per la seva banda, Perejaume i cabosanroque presentaran l’exposició “Un nom” al Foyer del Palau del 12 de desembre al 19 de gener del 2020. Un projecte que presenta el resultat d’una sèrie de tallers amb nois i noies amb grau de consciència profunda. Per a tots ells, el fet de reconèixer la seva signatura representava un moment transformador; el naixement d’una identitat gràfica personal. Aquesta signatura-dibuix traslladada sobre un pentagrama donava un segon resultat: una marca sonora de la signatura.

Finalment, Blanca Llum Vidal (Barcelona, 1986) serà enguany la poeta convidada, una escriptora que encarna a la perfecció el concepte d’un món en transformació: la nostra idea de l’amor, del cos, de la matèria, el llenguatge i la dona. Els seus versos, presents durant tota la temporada i amb activitats a l’Hivernacle, desestabilitzaran les nostres idees preconcebudes, tot mostrant que el llenguatge poètic és revolucionari.

Homenatges i estrenes
La temporada 2019-20 del Palau també vol retre homenatge a alguns dels grans compositors de casa nostra. Així, enguany s’hi distingirà Joan Guinjoan, que va morir el gener passat i de qui l’ensemble BCN2016, sota la direcció d’Ernest Martínez-Izquierdo, oferirà un monogràfic; per la seva part, el Quartet Gerhard interpretarà l’únic Quartet que va escriure el compositor de Riudoms.

També s’homenatjarà Eduard Toldrà en el 125è aniversari del seu naixement amb un concert protagonitzat pel tenor David Alegret i el pianista Albert Guinovart, que interpretaran Cançons del mestre català. Igualment, el Palau celebrarà els seixanta anys de l’estrena del Cant espiritual de Xavier Montsalvatge, amb lletra de Joan Maragall, mitjançant un concert de l’Orfeó, formació que el va estrenar fa sis dècades, juntament amb el Cor de Cambra i la Simfònica del Vallès; i el 84è aniversari de l’estrena al Palau del Concert per a violí “a la memòria d’un àngel” d’Alban Berg serà commemorat per Arabella Steinbacher al costat de l’Orquestra Simfònica del Liceu, dirigida pel seu titular, Josep Pons, i amb el mateix Stradivarius que va utilitzar en aquella ocasió Louis Krasner. La sala modernista acollirà també el concert de l’Orquestra Simfònica Camera Musicae, amb Pablo Sáinz Villegas a la guitarra, que recordarà el 80è aniversari de l’estrena del Concierto de Aranjuez de Joaquín Rodrigo, presentat al Palau el 9 de novembre de 1940. A més, la soprano Núria Rial homenatjarà  Josep Carner amb un concert amb cançons a partir de textos del poeta, quan es compleixen 50 anys de la seva mort.

Quant a les estrenes, a més de les ja esmentades dels compositors convidats, Elena Copons estrenarà l’obra Cançons sobre textos de Maria Mercè Marçald’Antoni Ros Marbà, mentre que el Cor de Cambra del Palau oferirà la primera audició de Parets de llum, peça que Carles Guinovart ha dedicat al Palau amb lletra del poeta Carles Duarte, en el marc del concert titulat “Tradició i creació: 150 anys de música coral catalana”. Finalment, la Cobla Mediterrània oferirà el poema simfònic 660 anys, de Salvador Brotons, que s’estrenarà enguany al Festival de Pasqua de Cervera.

El compromís del Palau amb tots els públics: Concerts Familiars al Palau
El Palau de la Música Catalana ofereix des de fa 17 temporades el cicle Concerts Familiars al Palau per facilitar l’experiència musical compartida entre grans i petits, tot creant un moment lúdic en un entorn irrepetible.

Enguany s’estrenarà l’espectacle Meravellós Mahler!, amb motiu del 160è aniversari del naixement del compositor, amb arranjaments i direcció musical de Pedro Pardo i direcció escènica i coreogràfica de Francesc Abós. I, tornaran els espectacles Twinkle Twinkle Baby’s Star (entrenat aquest 2019), Colors i més colors, Big Bang Beethoven, Flamenkat, Clàssica de tots els temps, Les músiques del món, Jazz en viu.. Swing!, entre d’altres. 

L’Hivernacle: com el Palau pensa la música i la seva relació amb altres arts i els seus públics
L’Hivernacle del Palau és una programació complementària a la temporada de concerts que presenta més de seixanta activitats per fer del Palau un lloc on s’interpreta música i on també s’obre un espai de reflexió i pensament. La programació inclou conferències, exposicions, audicions musicals, projeccions de videoart, clubs de lectura, visites a tallers de lutiers i a biblioteques emblemàtiques, tot adreçat a diferents públics amb una clara voluntat divulgativa i de creació de comunitat a fi de propiciar l’experiència musical en condicions òptimes.

Així, l’Hivernacle torna a proposar tres itineraris de conferències més concerts per iniciar-se en la clàssica, en la música dels segles XX i XXI i conèixer algunes vinculacions amb la literatura.

Enguany es presenta, un cicle de conferències al voltant de la Transformació i es programaran xerrades al voltant del geni transformador de Beethoven, mentre que les sessions prèvies als concerts (Parlem de Música) i posteriors (audició de versions) continuen a la graella per completar l’experiència del concert. A més, l’Hivernacle també aprofundeix en la interdisciplinarietat de les arts posant en comú els artistes convidats.

Col·laboracions i altres cicles
Del total de 120 concerts programats la temporada vinent, 29 corresponen a coproduccions amb l’Orquestra Simfònica del Vallès (cicle Simfònics al Palau), amb l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra (cicle ONCA al Palau) i del cicle ECHO Rising Stars (amb l’European Concert Hall Organisation). També hi ha col·laboracions específiques, ja esmentades, amb altres entitats culturals: Fundació Victoria de los Ángeles, Fundació Pau Casals, BCN Clàssics, Schubertíada-Associació Franz Schubert i Festival Grec.

A més d’aquest centenar de concerts que es vertebren mitjançant els cicles Palau 100, Palau Grans Veus Lied, Palau Grans Veus Barroc, Palau Cambra, Palau Bach, Palau Piano, Tardes al Palau, El Primer Palau, Cicle Coral Orfeó Català, La Casa dels Cants, Cicle Cor de Cambra, Intèrprets Catalans, ECHO Rising Stars, Orgue al Palau, Estiu al Palau i els ja esmentats cicles coproduïts, el Palau organitza any rere any els cicles Escoles al Palau i Concerts Familiars al Palau.

Abonaments i entrades: un Palau a la mida de tothom
El públic pot trobar en les diverses fórmules d’abonament que proposa el Palau la seva temporada “a mida”.

S’ofereixen les sèries clàssiques d’abonaments de temporada, que permeten gaudir d’un conjunt de beneficis, com ara, entre d’altres, el servei Butaca Lliure,que admet la flexibilitat de tornar entrades de concerts fins a 24 hores abans de la celebració.

Es manté el Pack a Mida, en què el públic pot escollir el seu propi itinerari de concerts dels diversos cicles, amb descomptes del 15% al 20% segons el volum de concerts. Per aprofundir en el concepte “a la carta”, a través del servei Deixa’t Enlluernar, la Direcció del Palau recomana una tria de concerts personalitzada i ajustada a les preferències individuals indicades en un formulari (nombre de concerts desitjats, pressupost, expectatives davant d’un concert, dies de la setmana favorits, gustos, etc.).

A més, com ja s’ha comentat en l’apartat de l’Hivernacle, es programen Itineraris de conferències i concerts per als qui vulguin introduir-se en la clàssica o que tinguin inclinacions literàries.

Quant a entrades individuals, es manté la Tarifa Comparteix, per a grups de quatre persones, amb un 10% de descompte en una àmplia selecció de concerts de la temporada, amb l’objectiu de fomentar l’assistència en grup als concerts.

La renovació d’abonaments (i la compra d’entrades addicionals per a abonats de la temporada 2018-19, socis de l’Orfeó Català i altres col·lectius) comença el 8 d’abril. La venda d’entrades, abonaments i packs a mida per al públic en general s’inicia el 10 d’abril.

Amb l’objectiu d’atreure el públic jove el Palau ofereix amplis avantatges als menors de 35 anys. L’Abonament Jove, amb descomptes del 40% respecte del preu dels abonaments, o el 30% de descompte de què gaudeixen els menors de 35 anys en entrades individuals de tots els concerts. Se segueix amb la iniciativa Grada Jove, amb promocions que poden arribar a descomptes de fins al 70%, en butaques limitades i una selecció de concerts, adreçades a un públic prèviament inscrit. Els joves també poden gaudir igualment dels suggeriments Deixa't Enlluernar.